28 Şubat 2013 Perşembe

Evde Tereyagi Yapımı

Bu kez beni cok mutlu edip heyecanlandiran ev yapımı tereyağı icin sip-sak bir yayın yazıyorum.Asamalarini hemen öğrenmek isteyen sevgili İg arkadaslarım icin acele ediyorum dogrusu;)

Hikayeye bastan başlayayım; piyasadaki yoğurtları begenmeyip uzun süredir yoğurdumu kendim mayaliyordum zaten ama yeterince yağlı değilmiş ki eski sutcumun sutu, tereyağı işine görüşmemiştim.Dun yeni sutcumle 3. Haftamız doldu ve bugün bunu tereyağmla kutladık:)) Her hafta 5 lt süt alıp yogurt mayaliyorum.Gecen hafta kaymağın bolluğundan emin olunca karar verip sütun üzerindeki kaymağı siyirip attım kavanoza, ordan da dolaba.Dun yine aldığım 5 lt sutu kaynattim, ocağın üzerinde ilimasini bekledim, sarsmadan dolapta bir gece bekletip bugün kaymağı siyirdim, aynı kavanoza atıp, üzerine de 3 küçük buz küpü atıp başladım calkalamaya. Kimi zaman yayik yayar gibi, kimi zaman normal calkalar sekilde 1 saat civarı kollarımı baya çalıştırdım:)
Bu işlem süresince tereyağının aşamaları söyle:

1. Sari renkli, boza kivamli homojen bir sıvı oluyor kısa bir süre calkaladiktan sonra.

2.Hani balla yediğimiz kaymak var ya, kremamsi bir kıvam oluyor bu asama.

3. Tereyağı topaklanmaya başlıyor, eksimik benzeri bir kıvam alıyor.

4. Top top olan tereyağının icinden süt ayrılıyor.Bu aşamayı görünce bi 10 dk kadar daha calkalamaya devam ettim.

5. Yoruldunuz ama değdi! Tereyağın sütunu süzmeye hazırız.Ben beyaz tulbent kullandım, alt sütunu de suzup krep, pogaca, kek, vb birşeyde kullanmak üzere kaldırdım.

6. Elinizle tulbentin içindeki yağı top edip hafifçe sikabilirsiniz ama dikkat edin yağ çıkmasın tulbentten. Bu aşamadan sonra sudan da geçiriyorlar iyice katılamadı icin ben kıvamını beğendim, gerek görmedim.

7. Kapaklı tereyağı kabıma koyup dolaba attım.Yarin sabahı bekliyorum, minnosa yumurta kiricam;)

Ben tuz atmadım, tuzu cok sevmem çünkü, siz isterseniz azıcık ekleyin;)

Saglık olsun, afiyet bal olsun:))






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder